Planowanie zakupów przegrywa z rosnącymi cenami
W miarę wciąż utrzymującej się inflacji, ale i rosnącego optymizmu coraz mniej Polaków planuje, co kupi w sklepie, stawiając raczej na to, co będzie w promocji.
Obecnie z robienia list zakupowych zrezygnowało już 52,7 proc. ankietowanych, choć jeszcze w 2023 r. odpowiedziało tak 40,7 proc. badanych – wynika z badań UCE Research i Grupy Offerista, których wyniki poznaliśmy jako pierwsi.
Listę przed zakupami przygotowuje już mniejszość konsumentów, czyli 43,6 proc. – Nastroje konsumenckie się poprawiły, stąd też Polacy trochę poluzowali tego typu aktywność. Wynik może się wkrótce odwrócić, bo ceny w sklepach znowu idą w górę, ale nie sądzę, abyśmy doszli do ubiegłorocznego wyniku, który plasował się na poziomie blisko 60 proc. – mówi Robert Biegaj, ekspert rynku z grupy Offerista. Zauważa, że osoby rezygnujące z robienia listy do koszyków mogą w konsekwencji kupować towary, których wcale nie potrzebują.
– Z innych naszych badań wynika, że ulegając takiemu impulsowi, do koszyka można włożyć nawet 10–20 proc. towarów więcej, niż zaplanowano przed wyjściem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta